1. juli 2014

Pioner - hvordan lage


Pioner - alltid morro å kunne si at man har laget de selv, og de er spiselig selvfølgelig! Denne er laget av fondant.

Denne utstikkeren fra Kakebua har jeg brukt, http://www.kakebua.no/shop/product/utstikkersett-pioner-peony-fmm?tm=
Jeg bruker 6 stk av hver utstikker, dvs. 2 runder pr utstikker (3 blader på en runde). Starter med den minste og avslutter med den største.

  Start med å lage en kjegle, min er ca. 3,5 cm i diameter. Stikk ut 6 emner av den minste utstikkeren. 

Hvert emne er ca 3 mm tykke. Bruk en plastskje og trekk ut tuppen av bladet slik at det blir tynnere i kanten. Deretter bruker du Balltool (fås hos Kakebua) på kanten så du får det ruflete utseendet.



Bruk spiselig lim og legg 3 og 3 blader på kjeglen, la de overlappe hverandre i kantene. Pionene har en litt stram kjegle i midten, fest da bladene nærme kjeglen.

Runde 2 gjør du på samme måte, men bladene legges nå i skjøten fra forrige omgang. Jeg bruker 3 og 3 blader pr omgang. 

Slik fortsetter du..... 

 Til slutt vil bladene falle utover da kjeglen ikke lengre gir noen støtte. Sett da pionen i en skål dekket med plast, senk den ned til de ytterste bladene får god støtte. La den stå å tørke.

 Nå står min å tørker, nytt bilde legges ut av ferdig blomst :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar